Sabtu, 27 November 2010

Aku seekor kucing


Badanku yang cantik dan buluku yang tebal menjadikan aku kucing yang tercantik di tempatku.Aku berketurunan Parsi dan namaku ialah pretty.
Aku dihadiahkan oleh Encik Zainal kepadanya anaknya,Ahmad ketika meraikan hari lahirnya yang ke-12 tahun.Sebaik-baik sahaja aku diberikan kepada Ahmad,dia terus memelukku dengan erat.
Alangkah gembiranya aku.Aku sering dibelai dan dimanjakan oleh tuan kecilku.Kadang-kadang,buluku disyampu.Makan dan minumku dijaga dengan baik.Alangkah bertuahnya diriku ini!
Pada suatu malam,sedang tuanku nyenyak tidur,ada melihat ada benda sedang melingkar di selimutnya.Sepantas kilatnya,aku menerkam ke arah benda itu.Tuan kecilku terkejut apabila ternampak seekor ular tedung yang besar.Dia menjerit ketakutan.
Mujurlah gerak hatiku dan tindakan aku cepat.Ular tedung itu sempat aku bunuh sebelum mematuk tuanku.Tidak henti-henti tuan aku dan ibu bapanya mengucapkan terima kasih kepadaku.
Sejak peristiwa itu,aku tidak tidur lena kerana risau akan keselamatan tuanku.Aku berjanji akan menjaga keselamatan tuanku selagi termampu.   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan