Sabtu, 27 November 2010

FAEDAH-FAEDAH MURID MENYERTAI SEMINAR PEPERIKSAAN

Seminar peperiksaan memberi banyak faedah kepada murid.Faedah-faedah itu termasuklah dapat mengetahui rahsia-rahsia peperiksaan.Murid dapat mendalami teknik menjawab soalan dengan betul.Oleh itu,murid perlu merebut peluang menyertai seminar peperiksaan seperti UPSR.
        Seminar peperiksaan biasanya dianjurkan oleh pihak tertentu.Biasanya seminar dijalankan sepanjang hari Sabtu dan Ahad,di tempat -tempat yang selesa dan strategik.Waktunya pada musim cuti sekolah terutama menjelang beberapa bulan lagi peperiksaan diadakan.
        Penganjur menyediakan guru-guru pakar untuk mengendalikan seminar.Murid-murid beruntung berhadapan dengan guru ini sebab mereka sudah biasa dengan selok-belok peperiksaan.Seminar peperiksaan dapat mendedahkan murid dari segi rahsia menjawab soalan dengan betul untuk mendapat keputusan yang baik.
        Seminar mendedahkan teknik dan cara berlajar dengan betul dan berkesan.Teknik ini jarang-jarang dipelajari di sekolah sebab kesuntukan masa.Kekurangan guru pakar juga dapat dijadikan faktornya.
        Seminar peperiksaan berfaedah sebab membekalkan murid dengan risalah bagi tiap-tiap subjek.Biasanya risalah ini mengandungi maklumat tambahan kepada apa yang telah dipelajari di sekolah.Pengalaman juga turut bertambah matang.
         Seminar peperiksaan memang berfaedah.Murid terdedah kepada suasana baru dari segi pembelajaran kerana berhadapan dengan pakar-pakar

2 ulasan: